معرفی نشریه
اهداف و چشم انداز
تحریریه و هیئت داوری
فرایند پذیرش مقاله
محورهای نشریه
پرسش های متداول
راهنمای نویسندگان
تعرفه انتشار مقاله
داوری زودهنگام
تاریخ های مهم
اعتبار و مجوزات رسمی نشریه
مزایای انتشار مقاله در نشریه
اطلاعات تماس با ما
درباره نشریه داوران |
آرشیو چکیده حس مکان از جمله واکنشهاي احساسي- ادراکی انسان نسبت به محيط پیرامون است که او را به مکان حضور خود پيوند داده و هويت فرد و مکان را شکل ميدهد. فضاهای آموزشي، بعد از محيط خانه، موثرترین سطح ارتباط را با دانشآموزان به تعامل ميگذارد و بعبارتی حس مکان، رویکردی برای افزایش یادگیری، شوق بازگشت به مدرسه و ماندن در آن فراهم میآورد که میتواند پيوند دهنده دانشآموزان با محيطهای آموزشي باشد. این در حالی است که کمبود سطح کمي و کيفي فضاي سبز در طراحی محيطهاي آموزشي مدارس کشور، حتی در مدارس روستایی، اين فضاها را به مکاني صلب و بيروح با مصالح و ساختمانهاي غيرجذاب و بیذوق براي دانشآموزان تبدیل کرده است. شناخت بهتر محیط زمانی ارزش مییابد که ضمن درک عناصر کالبدی آن، مفاهیم درونی آن و ادراک فرد و گروه نیز مورد توجه قرار گیرد. از اینرو، مقاله حاضر سعی در بررسی فضاهای سبز و نحوه اثرگذاری آن در طراحی و عملکرد فضاهای آموزشی مدارس روستایی با تمرکز بر سطح یادگیری دانشآموزان و بهبود حس مکان در این فضاهاست. ماهیت این پژوهش کاربردی است و به لحاظ متدلوژی جزو تحقیقات توصيفي- تحليلي میباشد که در آن دادههای مورد نیاز به دو روش کتابخانهای (اسنادی) و میدانی (پیمایشی با توزيع پرسشنامه) است. نتایج کلی تحقیق حاکی از آن است که توجه به طراحی فضاهای سبز در مدارس روستایی بر میزان عملکرد محیطی و سطح یادگیری دانشآموزان تاثیرگذاری عمیقی داشته و این امر بیانگر تاثیرات مثبت و معنیدار طراحی فضاهای سبز بر قدرت یادگیری و آموزش دانشآموزان مدارس روستایی شهرستان گنبدکاووس است. بعلاوه، نتایج آزمونهای آماری تحقیق نشان داد که رابطه مستقیم و معنیداری بین وجود فضاهای سبز و افزایش حس مکان در میان دانشآموزان مدارس محدوده مطالعاتی وجود دارد. کلمات کلیدی رویکرد حس مکان، طراحی فضاهای آموزشی، مدارس روستایی، فضای سبز، گنبدکاووس. موضوع معماری آمار بازدید تعداد بازدید از مقاله: 98 تعداد دانلود فایل : 33 |
Journal of ArchitectureManagment Special journals,research
|
کلیه حقوق این وب سایت محفوظ می باشد . ||| طراحی و پیاده سازی شده توسط : فرازنت ( پورتال آنلاین مدیریت و داوری مجله ) ویرایش 6.1