معرفی نشریه
اهداف و چشم انداز
تحریریه و هیئت داوری
فرایند پذیرش مقاله
محورهای نشریه
پرسش های متداول
راهنمای نویسندگان
تعرفه انتشار مقاله
داوری زودهنگام
تاریخ های مهم
اعتبار و مجوزات رسمی نشریه
مزایای انتشار مقاله در نشریه
اطلاعات تماس با ما
درباره نشریه داوران |
آرشیو چکیده آموزش طراحي و معماري، مستلزم دو دیدگاه همزمان توسط معلمان طراحي است؛ يكي اصلاح و پيشبرد طرح و ديگري اصلاح و پيشبرد «طراح» در زمانی محدود است. بر اساس دیدگاه دوم، در كارگاههاي طراحي تأكيد معلمان بعضاً بر آموزش «طراحي تفكرات» موجود به طرق مختلف ميباشد؛ در حاليكه پرورش ذهنِ طراح، با «تفكر طراحانه» و شناخت راه¬ها و بی راهه¬های آن و تربيت مهارت او براي انديشهورزي (مقدم و در تعامل با دانشاندوزي)، در پيشبرد طراحان تازه¬کار تأثيری ماندگارتر خواهد شد. لذا در راههاي تفكر طراحانه، ذهن طراح چگونه به تشخیص و تصميم¬ و در مسیر بيراهههاي آن، چگونه به تصحیح اشتباهات در فرآيند تفكر طراحي دست می¬یابد؟؛ هدف این تحقیق ارائه الگوهایی جهت افزایش توانايي معلمان در فهم بهتر ماهيت طراحي معماری از طريق تفكر طراحانه، راه¬های آن و آشنایی با خطاهای شناختی یا بی¬راهه¬های تفکر در حین طراحی، به منظور دستیابی به مسیری با قابلیت هدايت و اصلاح مؤثرتر دانشجویان در فرایند طراحی و معماری است؛ به لحاظ روششناختی، ماهیت این تحقیق كيفي و رویکرد آن اکتشافی است، گردآوری مبانی آموزش و تاثیرات آن بر تفکر طراحانه براساس مطالعات اسنادی- کتابخانه¬ای و تبیین آنها به روش توصيفي- تحلیلی خواهد بود؛ جهت ساماندهی داده ها، تفسیر مبانی مذکور و تطبیق آنها با راهها و بیراهههای تفکر طراحانه از طریق تحلیل خطاهای شناختی، از راهبرد استدلال منطقی و استنتاجی بهره برده خواهد شد. در مقوله نتایج تحقیق، بخش اول تحقیق از یک سو به بیان چگونگی رابطه تعاملي ميان دانشجو و معلم، به وسيله شناخت شرايط مناسب تفكر و همچنين چگونگي بهرهگيري از استعدادهاي فردي دانشجویان و از سوی دیگر معرفي وجوه، انواع و فرآيند راههاي تفكر طراحانه را تدوین مینماید؛ در بخش دوم، بيراهههاي تفكر تحت عنوان خطاهاي شناختي معرفی و مصادیقی طراحانه از این خطاها، به طور موازی با بیان مبانی نظری ارائه میشوند. یافته¬های تحقیق حاکی از آن است که شناخت راه¬های تفکر طراحانه و به طور توامان آگاهی از بیراهه¬های آن، در مسير دستيابي معلمان به مهارتي شايسته براي اصلاح معنادار طراح و طرح موثر واقع می¬شود؛ زیرا درك سازوكار اين بيراههها، به اندازه فهم سازوكارهاي مربوط به يافتن راهحلها، حائز اهميت است. کلمات کلیدی آموزش طراحي و معماري، تفكر طراحانه، راههاي تفكر، بيراهههاي تفكر، خطاهاي شناختی موضوع معماری آمار بازدید تعداد بازدید از مقاله: 51 تعداد دانلود فایل : 30 |
Journal of ArchitectureManagment Special journals,research
|
کلیه حقوق این وب سایت محفوظ می باشد . ||| طراحی و پیاده سازی شده توسط : فرازنت ( پورتال آنلاین مدیریت و داوری مجله ) ویرایش 6.1