معرفی نشریه
اهداف و چشم انداز
تحریریه و هیئت داوری
فرایند پذیرش مقاله
محورهای نشریه
پرسش های متداول
راهنمای نویسندگان
تعرفه انتشار مقاله
داوری زودهنگام
تاریخ های مهم
اعتبار و مجوزات رسمی نشریه
مزایای انتشار مقاله در نشریه
اطلاعات تماس با ما
درباره نشریه داوران |
آرشیو چکیده نشانه شناسی با هدف بررسی چگونگی معنادهی به متن یک اثر، به دنبال ایجاد ارتباط و تاثیرگذاری بر مخاطب و فرایند ذهنی میباشد. ایوانز و گرین فرایند ذهنی و طرحواره های تصوری در ذهن مخاطب را ابزاری برای برقراری ارتباط میدانند و مولفههایی همچون فضا، ظرفبودگی، جابجایی(حرکت)، توازن، نیرو، پیوستگی و وجود را نشانههای انتزاعی برای ایجاد طرحواره بر اساس تجربه در ذهن مخاطب مطرح نمودهاند. هدف اصلی این پژوهش بررسی طرحواره در دو حوزه شعرو معماری و ایجاد ارتباط همسو با ذهنیت و تجربه مخاطب میباشد. این تحقیق با رویکردی کیفی و روشی تفسیری- تاریخی و با دیدگاهی تطبیقی از طریق تشریح ادبیات نظری در چارچوب مدلی مفهومی درصدد پاسخ به پرسش تحقیق میباشد: چه ارتباطی بین شعرو فضای معماری وجود دارد و نقش طرحواره در این ارتباط و خلق معنا چیست؟ نتایج تحقیق حاکی از آن است که با تعمیم نظریه ایوانز و گرین و مولفههای موثر طرحواره در شعر و معماری میتوان گفت که طرحوارهها همواره در شکلگیری و شاخص بودن اثر موثر بودهاند. این تاثیر ممکن است با حضور و یا عدم حضور یک طرحواره باشد. نمود طرحواره به دو صورت حاصل میشود: نخست در قالب کاربرد و همنشینی طرحوارههایی که در یک حوزه معنایی قرار دارد و دوم بر پایه تصویری که از همنشینی طرحواره در برابر مخاطب قرار میگیرد آنچه باعث میشود هر معنایی برای هر متن/ معماری مقبول واقع گردد این است که مخاطب دارای طرحوارهها و پیش دانستههای متفاوت و مستقل از نیت مولف/ معمار است. کلمات کلیدی نشانه ، طرحواره تصوری ، شعر ، نظریه ایوانز و گرین ، معنا موضوع معماری آمار بازدید تعداد بازدید از مقاله: 52 تعداد دانلود فایل : 33 |
Journal of ArchitectureManagment Special journals,research
|
کلیه حقوق این وب سایت محفوظ می باشد . ||| طراحی و پیاده سازی شده توسط : فرازنت ( پورتال آنلاین مدیریت و داوری مجله ) ویرایش 6.1