معرفی نشریه
اهداف و چشم انداز
تحریریه و هیئت داوری
فرایند پذیرش مقاله
محورهای نشریه
پرسش های متداول
راهنمای نویسندگان
تعرفه انتشار مقاله
داوری زودهنگام
تاریخ های مهم
اعتبار و مجوزات رسمی نشریه
مزایای انتشار مقاله در نشریه
اطلاعات تماس با ما
درباره نشریه داوران |
آرشیو چکیده رشد سریع استفاده از انرژی در جهان، نگرانیهایی را در مورد تمام شدن منابع انرژی و تاثیرات زیان¬بار آنها بر محیط زیست مثل تخریب لایهی اوزون، گرم شدن کرهی زمین و تغییرات آب و هوا ایجاد کرده است. با توجه به اینکه بناهای آموزشی ده درصد از مصارف انرژی در بخش ساختمان را به خود اختصاص می¬دهند و با عنایت به اینکه معماری پایدار علاوه بر توجه به منابع محیطی، ابعاد انسان¬مدارانه و ارتقاء کیفیت زندگی را نیز مورد توجه قرار می دهد، لذا توسعه پایدار می تواند یکی از معیارهای اثربخش در طراحی فضاهای آموزشی چون مدرسه بوده و علاوه بر صرفه¬جویی در منابع محیطی، سبب ارتقای قابلیت¬های چنین فضاهایی شود. در این میان استفادهی بهینه از نور روز و بهره¬گیری از انرژی خورشید در فضاهای آموزشی در همان مراحل اولیهی طراحی می تواند نیل به پایداری و اصول آن را تسهیل نماید. با توجه به مباحث فوق، رویکرد این مقاله استخراج اصول طراحی فضاهای آموزشی از لحاظ مسائل پایداری میباشد که به ارائه احکام طراحی فضاهای آموزشی با رویکرد تامین نور روز مناسب و بهرهوری از انرژی خورشید کمک خواهد کرد. روند پیشبرد تحقیق، با تکیه بر مطالعات کتابخانه¬ای و میدانی انجام شده است. در بخش مبانی نظری از شیوه¬های تحلیلی-توصیفی و بخش طراحی معماری از شیوه مطالعات میدانی و پیمایشی بهره گرفته شده است. روش تحقیق داده بنیاد است و به تجزیه¬و¬تحلیل و تلفیق اطلاعات پرداخته است. بر اساس کدگذاری محوری، اختصاصی یافته¬های تحقیق نشان می¬دهد روشنايي، گرمايش، آسایش بصری و سلامت جسمی- روانی به یکديگر وابسته¬اند. بهره گيري از نور روز، علاوه بر روشنایی، سبب دريافت گرما شده و همچنین آسایش بصری، جسمی و روانی کاربران را به دنبال دارد. براي بهره گیری از نور روز و فواید آن در فضاهای آموزشی می¬بایست به ساختار کالبدی مدارس، جهت گیری و موقعیت قرارگیری سطوح شیشه¬ای توجه ویژه شود. کلمات کلیدی پایداری، نور خورشید، فضاهای آموزشی، مدارس. موضوع معماری آمار بازدید تعداد بازدید از مقاله: 51 تعداد دانلود فایل : 32 |
Journal of ArchitectureManagment Special journals,research
|
کلیه حقوق این وب سایت محفوظ می باشد . ||| طراحی و پیاده سازی شده توسط : فرازنت ( پورتال آنلاین مدیریت و داوری مجله ) ویرایش 6.1