معرفی نشریه
اهداف و چشم انداز
تحریریه و هیئت داوری
فرایند پذیرش مقاله
محورهای نشریه
پرسش های متداول
راهنمای نویسندگان
تعرفه انتشار مقاله
داوری زودهنگام
تاریخ های مهم
اعتبار و مجوزات رسمی نشریه
مزایای انتشار مقاله در نشریه
اطلاعات تماس با ما
درباره نشریه داوران |
آرشیو چکیده در زمینه¬ی آموزش معماری، توانایی طراحی فرآیندی تحلیلی به حساب می¬آید که به شدت متأثر از عوامل فرهنگی، تاریخی، جغرافیایی و اجتماعی هر سرزمین است. یکی از مهمترین اهداف آموزش معماری، ایجاد توانایی پژوهش و دیسیپلین یادگیری در فرآیند طراحی است زیرا باید معمارانی را پرورش دهد که بتوانند بر پایه¬ی شناخت ویژگی¬های فرهنگی سرزمین خود، به امر معماری در ایران بپردازند. روند آموزش معماری باید هدف¬دار انجام گردد زیرا دو محور اصلی که نقش اساسی در شکل¬گیری هدف معماری را ایجاد می¬کنند، یعنی «انسان» و «محیط»، نیاز به درک صحیح و شناخت کافی دارند و این شناخت تنها از طریق تحقیقات روشمند در حین فرآیند طراحی میسر می¬گردد. از این رو در این پژوهش سعی شده است تا به این پرسش پاسخ داده شود که آیا می¬توان برای کارگاه¬های طرح معماری، ساختار پژوهش¬محوری را تعریف کرد تا دانشجوی مبتدی در این فرآیند و تکرار آن در دروس «حوزه¬ی طراحی»، بتواند به یک دیسیپلین یادگیری در زمینه¬ی طراحی پژوهی دست یابد؟ از این رو، ساختار اصلی این پژوهش در قالب پژوهش کیفی از نوع کاربردی می¬باشد که از طریق گردآوری، تبیین و تحلیل اطلاعات با استفاده از ادبیات موجود در این زمینه مبتنی بر مطالعات کتابخانه¬ای صورت پذیرفته است. بر اساس نتایج این پژوهش و تجارب شخصی نگارنده، «برنامه¬دهی پیش از طراحی» می¬تواند به عنوان ساختاری پژوهش¬محور به کمک آموزش بیاید زیرا برنامه¬دهی پیش از طراحی شکلی از طراحی¬پژوهی، فرآیند منظم جمع¬آوری «اطلاعات خام»، تحلیل و سازماندهی «اطلاعات کاربردی» است که طی آن، کلیه¬ی تأثیرات بر محیط مورد نظر بررسی می¬شود. این فرآیند، فرآیندی است منظم و با قاعده که با فرآیندهای علمی تفاوت دارد، زیرا با مردمی واقعی در مجموعه¬های واقعی و با مسائل پیچیده و خاص آنها سر و کار دارد بدین معنی که «جمع¬آوری اطلاعات»، واقعیات را در دسترس قرار می¬دهد و «تحلیل اطلاعات» به واقعیات معنا و مفهوم خاصی می¬بخشد که به عمل و برنامه یا تصمیمات طراحی منجر می¬گردد. در این فرآیند تحلیل، ارتباط بین «واقعیت¬ها» با مسئله¬ای مشخص را بیان می¬کند، به این طریق مشخص می¬شود که چگونه فرصت¬ها یا مسائل قرار است از طریق طرح، حل شوند. کلمات کلیدی برنامه¬دهی معماری، دیسیپلین یادگیری، سیستم آموزش طراحی معماری، طراحی پژوهشی. موضوع معماری آمار بازدید تعداد بازدید از مقاله: 3821 تعداد دانلود فایل : 37 |
Journal of ArchitectureManagment Special journals,research
|
کلیه حقوق این وب سایت محفوظ می باشد . ||| طراحی و پیاده سازی شده توسط : فرازنت ( پورتال آنلاین مدیریت و داوری مجله ) ویرایش 6.1