معرفی نشریه
اهداف و چشم انداز
تحریریه و هیئت داوری
فرایند پذیرش مقاله
محورهای نشریه
پرسش های متداول
راهنمای نویسندگان
تعرفه انتشار مقاله
داوری زودهنگام
تاریخ های مهم
اعتبار و مجوزات رسمی نشریه
مزایای انتشار مقاله در نشریه
اطلاعات تماس با ما
درباره نشریه داوران |
چکیده فضاهاي شهري مكان هايي براي برقراري ارتباطات و تعامل جوامع انساني هستند كه افراد با علايق و خواست هاي متفاوت گرد هم مي آيند. بازارها و مراكز تجاري به عنوان يكي از مهمترين فضاهاي شهري كه به اشكال مختلف در كالبد شهرها تبلور يافته اند، جز مهمي از سيستم فضاي شهري محسوب مي شوند. حس تعلق مکان به عنوان پیوندی مؤثر که مردم با قرارگاه های مکانی برقرار می کنند تعریف می شود، جایی که آن ها تمایل به ماندن دارند و جایی که آن ها احساس راحتی و امنیت دارند. اين حس به گونه اي به پيوند فرد با مكان منجر مي شود كه انسان خود را جزئي از مكان مي داند و بر اساس تجربه هاي خود از نشانه ها، معاني، عملكردها، شخصيت و نقشي براي مكان در ذهن خود متصور مي سازد. خلق فضاي شهري مؤثر، كارآمد و پويا كه با نيازهاي اجتماعي، فرهنگي، زيست محيطي، فيزيكي، اقتصادي و ... مردم جامعه هماهنگ باشد، همواره دغدغه كار بسياري از برنامه ريزان و طراحان شهري بوده است. هدف از این پژوهش شناخت و تبیین مفهوم حس تعلق به مکان، ابعاد مختلف و مولفه¬های آن در فضاهای شهری و بازارهای سنتی و در نهایت ارائه یک مدل مفهومی در چارچوب مولفه های سازنده حس تعلق به مکان در بازارها بوده است. روش و نگرش حاکم بر این مقاله مبتنی بر مطالعات کتابخانه ای- اسنادی و تحلیلی است که در ابتدا به مرور مفاهیم و تعاریف و نظریات مرتبط پرداخته، سپس با تبیین مولفه ها و شاخص های شکل دهنده حس تعلق به مکان در فضاهای شهری و بازارهای سنتی، مدل مفهومی جهت ارزیابی این فضاها ارائه گردیده است. پس از بررسی مطالب فوق این نتیجه حاصل شد که حس تعلق به مکان که عامل مهم در شکل¬گیری پایه¬های ارتباطی استفادهکنندگان و محیط میباشد، نهایتاً منجربه ایجاد محیط های با کیفیت می گردد. در این بین عواملی نظیر: عوامل کالبدی، کارکردی، اجتماعی و ادراکی که خود دارای ریز معیارهایی نیز هستند، مهمترین مولفه های شکل دهنده حس تعلق به مکان می باشد. کلمات کلیدی حس تعلق، بازارهای سنتی، مکان، فضای شهری، هویت. موضوع شهرسازی آمار بازدید تعداد بازدید از مقاله: 241 تعداد دانلود فایل : 35 |
Journal of ArchitectureManagment Special journals,research
|
کلیه حقوق این وب سایت محفوظ می باشد . ||| طراحی و پیاده سازی شده توسط : فرازنت ( پورتال آنلاین مدیریت و داوری مجله ) ویرایش 6.1