معرفی نشریه
اهداف و چشم انداز
تحریریه و هیئت داوری
فرایند پذیرش مقاله
محورهای نشریه
پرسش های متداول
راهنمای نویسندگان
تعرفه انتشار مقاله
داوری زودهنگام
تاریخ های مهم
اعتبار و مجوزات رسمی نشریه
مزایای انتشار مقاله در نشریه
اطلاعات تماس با ما
درباره نشریه داوران |
چکیده آنگونه که می¬دانیم مهمترین رکن توسعۀ جامعه در ابعاد مختلف؛ آموزش است که زمینۀ تعالی فرد و جامعه را پدید می¬¬آورد. با توجه به رشد کمی و کیفی آموزش و نقش فراگیر آن در حفظ و تداوم ارتباط محیط و انسان در عصر کنونی؛ توجه به ارتقاء کیفیت آموزش با رویکرد تعاملات پایدار و هم افزایندۀ اجتماعی با تاکید بر قلمروهای فضایی مهم می¬نماید. از اینرو حمایت و حفاظت مخاطب در فضا از طریق حضور مداوم افراد، زمینۀ پایداری فضای آموزشی را فراهم می¬آورد. در این راستا هدف این مقاله واکاوی معیارهای اثرگذار بر کیفیت آموزش معماری اجتماعی با تاکید بر ارتباط پایدار و هم افزایندۀ محیط و انسان در فضا با بهره¬گیری از راهكارهای خلاقانه است. این تحقیق به لحاظ هدف، بنیادی و بر حسب نحوۀ گردآوری داده ها؛ توصیفی و علی- مقایسه¬ای است. در مرحلۀ اول بررسی مهم¬ترین مولفه¬های اثرگذار بر معماری اجتماع پذیر به روش کتابخانه¬ای و مطالعات میدانی به کمک پرسشنامۀ باز با صاحب¬نظران آموزش معماری انجام شد. سپس با توزیع پرسشنامۀ پژوهشگر ساخته و تطابق آن با نیاز مخاطبان و هماهنگی بستر طرح به پالایش اطلاعات در این¬باره پرداخته شد. در انتها به روش تحلیل عاملی دسته¬بندی و ارزش¬گذاری مولفه¬های اثرگذار در فضای آموزشی انجام گرفت. معیارهای منتج از مطالعات نظری بر اساس پنج عامل 1- شناخت مخاطب 2- معیارهای ذهنی 3- تعاملات اجتماعی4- طراحی فضایی و 5- آموزش دسته بندی شد. نتیجۀ مطالعات آماری نشان داد عامل طراحی فضایی(زیبایی فرم و عناصر فضایی و طراحی در فضای باز) با حدود 80% و سپس عامل معیارهای ذهنی(حس تعلق و امنیت) با حدود 70% بیشترین تاثیر را در این زمینه داراست. بنابراین ارائۀ راهکارهای طراحی معماری با تاکید بر فرصت¬ها و توجه به کیفیت¬ فضایی، امکانات و تجهیزات محیطی با تاکید بر شاخص تعاملات اجتماعی، به دلیل توجه به فضاهای مشارکت پذیر با احترام به قلمرو افراد، به منظور ارتقاءکیفیت آموزش، ایجاد زمینۀ انجام کار عمیق و سرزندگی فضایی به عنوان مهرۀ گمشدۀ فضاهای آموزشی مورد نظر قرار گرفت. کلمات کلیدی معماری اجتماعی، فضای آموزشی، طراحی معماری پایدار،کیفیت محیطی موضوع معماری آمار بازدید تعداد بازدید از مقاله: 56 تعداد دانلود فایل : 32 |
Journal of ArchitectureManagment Special journals,research
|
کلیه حقوق این وب سایت محفوظ می باشد . ||| طراحی و پیاده سازی شده توسط : فرازنت ( پورتال آنلاین مدیریت و داوری مجله ) ویرایش 6.1