معرفی نشریه
اهداف و چشم انداز
تحریریه و هیئت داوری
فرایند پذیرش مقاله
محورهای نشریه
پرسش های متداول
راهنمای نویسندگان
تعرفه انتشار مقاله
داوری زودهنگام
تاریخ های مهم
اعتبار و مجوزات رسمی نشریه
مزایای انتشار مقاله در نشریه
اطلاعات تماس با ما
درباره نشریه داوران |
چکیده فضاهای آموزشی که نهادی برای تعلیم و تربیت دانشآموزان هستند نیازمند محیطی است که بتوانند احساس امنیت و تعلق خاطر، آرامش و تمرکز را جهت بهبود کیفیت تحصیل فراهم نمایند و در عین حال محیطی پویا و شاداب را در بر داشته باشند تا بتواند به هیجانات و دیگر نیازهای مخاطبین آموزش پاسخ دهند. لذا در محیطهای آموزشی می توان پیشبرد آموزش و پرورش را حول سه محور اصلی شامل دانشآموزان و معلمین، فرآیند یادگیری و محیط ساخته شده مشخص نمود. مسأله آموزش و یادگیری تحت تأثیر فضایی که در آن ارائه می شود نیازمند بستر مناسبی است که عوامل و شرایط محیطی مطلوب در آن فراهم شده باشد. هدف از این پژوهش مطالعه و ارائه راهکارهایی پیرامون عناصر محیطی تأثیرگذار بر بهبود کیفیت یادگیری فراگیران در محیطهای آموزشی میباشد. چرا که اگر طراحان و معماران این راهکارها را در بخشهای مختلف طراحی و اجرای اینگونه ساختمانها رعایت نمایند میتوان علاوه بر افزایش کیفیت یادگیری باعث ایجاد شوق و اشتیاق در دانشآموزان و جذب هرچه بیشتر آنها به مسأله آموزش و پرورش شد. در این پژوهش سعی شده است مؤلفههای محیطی که بالاترین نرخ تأثیرگذاری در کیفیت آموزش و یادگیری را دارند (نور،رنگ،تهویه، صوت و فضای سبز) مورد بررسی قرار گرفته شود. این مقاله با توجه به موضوع و ماهیت آن، از نوع مطالعات کاربردی بوده و به روش توصیفی_تحلیلی انجام گرفته است. کلیه دادههای تحقیق به روش گردآوری کتابخانه ای_اسنادی میباشد و برخی از راهکارها با تحلیل و بررسی نمونههای موردی ساختمانهای آموزشی که با رویکرد تأثیر مثبت عوامل محیطی ساخته شدهاند ارائه شده است. در انتها این نتیجه حاصل شد که میتوان با رعایت راهکارهای مؤثر محیطی در طراحی و اجرای ساختمانهای با عملکرد آموزشی باعث تقویت و افزایش سطح یادگیری در کاربران فضاهای آموزشی شد. کلمات کلیدی فضای آموزشی، روانشناسی محیطی، یادگیری، کیفیت آموزش موضوع معماری آمار بازدید تعداد بازدید از مقاله: 100 تعداد دانلود فایل : 34 |
Journal of ArchitectureManagment Special journals,research
|
کلیه حقوق این وب سایت محفوظ می باشد . ||| طراحی و پیاده سازی شده توسط : فرازنت ( پورتال آنلاین مدیریت و داوری مجله ) ویرایش 6.1