معرفی نشریه
اهداف و چشم انداز
تحریریه و هیئت داوری
فرایند پذیرش مقاله
محورهای نشریه
پرسش های متداول
راهنمای نویسندگان
تعرفه انتشار مقاله
داوری زودهنگام
تاریخ های مهم
اعتبار و مجوزات رسمی نشریه
مزایای انتشار مقاله در نشریه
اطلاعات تماس با ما
درباره نشریه داوران |
چکیده از نظر کتب¬ روانشناسی و اسلامی اثرگذارترین عامل بر رفتارکودک، در هفت سال دوم زندگی آ¬ن¬ها محیط اطرافشان است. فضایی كه كودکان در آن حضور می¬يابند در شکل¬گيری شخصيت و رشد همه جانبه¬ی آن¬ها اثرگذار است که متأسفانه امروزه در کشور ما ایران توجه به این مسأله و طراحی فضایی مناسب که کودک خود بتواند درآن به تفکر و کاوش بپردازد، بسیار کم اهمیت است. فرآيند طراحي فضای کودکانه داراي ساختاري پيچيده و نامعین است و طراح تنها با دانش شخصی خود نمیتواند پاسخگوي همه¬ی نيازهاي مسأله¬ي طراحي باشد. از این رو از روش¬های دیگری مانند طراحی مشارکتی یعنی گفت¬وگوی مستقیم با کودکان کمک می¬گیرد. تمرکز این مقاله بر طراحی فضا برای کودکان شش تا نه سال است. بهترین راه برای برقراری ارتباط با کودک و شناخت روحیهی آن¬ها برای طراحی فضای معماری، نقاشی است. زیرا کودک با نقاشی خود، تمایلات و آرزوهای خود را از طریق نقاشی به بزرگتر خود منتقل می¬سازد. مقاله¬ی حاضر به طراح کمک می¬کند تا به پاسخ پرسش«فضای آموزشی مطلوب برای دانش¬آموزان دوره¬ی ابتدایی براساس نشانه¬شناسی نقاشی آن¬ها چگونه فضایی است؟» برسد و از طریق تجزیه و تحلیل نقاشی کودکان براساس علم نشانه¬شناسی و ارائه¬ی راهکارهای طراحی، براساس آن¬ها به طراحی فضا برای کودکان در بازه¬ی سنی شش تا نه سال بپردازد. برای دستيابی به هدف مذكور، از روش تحقیق ترکیبی و برای جمع¬آوری داده¬ها از روش تصویرمبنا استفاده شده¬ است. طبق این پژوهش با تحلیل و دست¬یابی به پارامترهای استخراج¬شده از نقاشی¬ها می¬توان محیطی آموزنده و خوشایند برای کودکان طراحی کرد. روش تحقیق این مقاله، روش تحلیل محتوا است و با مطالعات كتابخانه¬اي و میدانی از طریق گفت¬وگوی مستقیم با کودکان همراه است. نتایج این پژوهش به طراحان می¬گوید که برای طراحی فضای آموزشی باید به عواملی مثل طبیعت، نشاط و سرزندگی، دانش و خرد، امنیت و آرامش توجه داشت؛ عواملی که نیازمند فضای باز و پارک¬مانند یا باغ¬گون خواهد بود و به جای مدرسه باید نام پارک¬مدرسه بر فضای آموزشی نهاد. کلمات کلیدی طراحی معماری، نقاشی کودکان، آموزش کودکان، فضای آموزشی کودک، نشانه¬شناسی. موضوع معماری آمار بازدید تعداد بازدید از مقاله: 52 تعداد دانلود فایل : 36 |
Journal of ArchitectureManagment Special journals,research
|
کلیه حقوق این وب سایت محفوظ می باشد . ||| طراحی و پیاده سازی شده توسط : فرازنت ( پورتال آنلاین مدیریت و داوری مجله ) ویرایش 6.1